sestdiena, 2014. gada 23. augusts

Franču klasicisma arhitektūra

Ja vēlaties šo rakstu pārpublicēt, neaizmirstiet norādīt atpakaļsaiti uz avotu.
Ja vēlaties izdarīt labojumus, papildinājumus, sazinieties ar mani vai rakstiet komentāros. Šis raksts ir pilnveidojams ;)
Resursi
Profesora Eduarda Kļaviņa lekcijas
Attēli: Wga.hu, wikipaintings.org, u.c.
T. Kačalova "Mākslas Vēstures Pamati I", izdevniecība "Zvaigzne", 1976. 


Arhitektūrai jābūt vienkāršai, konstruktīvai un dabiskai. Būda ir arhitektūras ideāls. Jau karaļu laikā pievērsās klasicismam, tas bija Luija XVI stils. Antīkās arhitektūras un smalkuma kombinācija. Arhitektūra kļūst stingrāka, racionālāka. Tēlniecība ir smalka, proporcijās vērojams vertikālisms, simetrija, reizēm liektas formas. Saglabājas detaļu smalkums.

Žaks Anžs Gabriels. Mazais Trianons 1751-68
Mazā Trianona pils un parka plāns. 1779
Rišārs Miks Mazā trianona parka karalienes būda
Rišārs Miks Mazā trianona parka mīlestības templis
Parādījās revolucionāri klasicisti, kas atteicās no visa veida ornamentiem, pamatā izmantoja kvadrātu un apli. Centās celt sabiedriskās ēkas. Tas praktiski sākās jau 70'os gados. Tādējādi var teikt, ka pastāvēja divi klasicisma virzieni- oficiālais un revolucionārais.

Žaks Anžs Gabriels u.c. Konkordlaukums Parīzē 1753
Pievēršanās klasicismam mākslas vēsturē atkārtojas periodiski. Pirmā atgriešanās pie antīkajiem ideāliem bija renesanse, tad XVII gs., XVIII gs. un XIX gs. klasicisms. 18.gs. beigu klasicisms atšķiras no 17.gs. klasicisma ar to, ka konsekventi tuvinās antīkajām formām. Izliekto līniju vietā atkal stājas nepārtrauktas, taisnas. Vislielāko uzmanību pievērš celtņu proporciju majestātiskumam. Risinājumā visbiežāk izmanto kolonnas
Žaks Žermēns Sulfo Panteons

Pakāpeniski sāk izmantot vienkāršākus orderus un horizontālisms uzvar. Daudzi no tā laika projektiem paliek neīstenoti, t.sk. ekonomisku apsvērumu dēļ. Pieaug gigantomānija.

Klods Nikolā Ledū La Villet robežēka Parīzē 1784
Klods Nikolā Ledū Sālsraktuvju pilsētas Šo projekts 1775
Klods Nikolā Ledū Sālsraktuvju pilsēta Šo. Ark-e-Senāna ēka 
Klods Nikolā Ledū Sālsraktuvju pilsēta Šo. (Ark-e-Senāna)      Vārti ar grotu
Klods Nikolā Ledū Sālsraktuvju pilsēta Šo. (Ark-e-Senāna)      Uzrauga māja, projekts, vara gravīra.
Etjēns Luijs Bullē Projekts piemineklis Īzakam Ņūtonam
Etjēns Luijs Bullē Projekts Versaļas pils pārbūvei, metropole fasāde-interjers. Parizes nacionālās bibliotēkas projekts

Etjēns Luijs Bullē Nacionālās bibliotēkas projekts.
Napoleona laikā sāka pamazām celt vairāk. Tad vēlīnais klasicisma stils sautks par ampīru. Klasicisms pamatā vienkāršs, taču vienkāršība mazinājās, parādās dekors, sarežģītāks orderis, ornaments, kas orientēts uz napoleona impērijas slavināšanu. Raksturīgs elements bija Senās Ēģiptes slavināšana.
Žans Ogists Renārs Boharnē hotelis Parīzē
Šarls Persjē, Pjērs Fontēns Karuseļ laukuma triumfa arka parīzē
Žans Gonduēns, Žans Batists Lepērs. Lielā armijas kolonna Vandom laukumā Parīzē.
Pjērs Aleksandrs Vinjons. Madlēn baznīca Parīzē
Žans Fransiss Šalgrēns. Triumfa arka Parīzē
18.gs. arhitekti lielu uzmanību pievērš jaunas sabiedriskas ēkas- teātra izveidei. Tā celšanas tradīcijas aizsākatas 16.gs. beigās Anglijā, pēc tam arī citās zemēs.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru