sestdiena, 2014. gada 23. augusts

Franču impresionisms. Eduārs Manē (1832-1883)

Ja vēlaties šo rakstu pārpublicēt, neaizmirstiet norādīt atpakaļsaiti uz avotu.
Ja vēlaties izdarīt labojumus, papildinājumus, sazinieties ar mani vai rakstiet komentāros. Šis raksts ir pilnveidojams ;)
Resursi
Profesora Eduarda Kļaviņa lekcijas
Attēli: Wga.hu, wikipaintings.org, u.c.
T. Kačalova "Mākslas Vēstures Pamati I", izdevniecība "Zvaigzne", 1976. 

Pēc tradīcijas uzskata, ka viņš ir modernisma "tēvs". 6 gadus studēja akadēmisko mākslu. Labi to apguva, daudz kopējot. Aizrāvās ar baroku, rokoko, sevišķi patika Spāņu gleznotāji. Bija pazīstams ar Kurbē, taču savus darbus gleznoja citādi. Sākumā izmantoja spāņu skolas kolorītu, sekoja Goijai. Tieši koloristiskie efekti interesēja visvairāk, tamdēļ saplacināja formu un atteicās no stāstījuma.


Lola no Valensijas

Brokastis zaļumos

Olimpija

Madam Manē pie klavierēm>

Brokastis darbnīcā

Ķeizara Maksimiliana nošaušana

Balkons

Emīla Zolā portrets

Flautists

Bertas Morizo portrets

Mūzika Tilerī
Pēc Franču-Prūšu kara sāk gleznot tīri impresionistiski. Ietekmējās no Kloda Monē, ar kuru darbojās vienā  mākslinieku grupā, vairāk saglabājot formu. Darbi kļuva daudz gaišāki. Mākslinieku interesēja Parīziešu dzīve: kafejnīcas, krogi, kabarē.



Kriketa spēle

Mosnjē iela ar karogiem

Laivā

K. Monē laivā-darbnīcā

Dzelzceļš

Kafejnīcā

Pie Latuiļa

"Folī Beržēr" bārs

Aržanteja

Ziedi kristāla vāzē

Raksturīgs viegls, plašs triepiens. Gleznoja arī portretus, tīras ainavas, vienkāršas klusās dabas. Mirst pēc neveiksmīgas kājas operācijas. Atstāja lielu iespaidu uz sava vēlākā laika māksliniekiem.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru