Vispārējs raksturojums
Šī raksta saturs ir aizsargāts! Ja vēlaties to pārpublicēt, neaizmirstiet norādīt atpakaļsaiti uz avotu.
Ja vēlaties izdarīt labojumus, papildinājumus, sazinaties ar mani vai rakstiet komentāros. Šis raksts ir pilnveidojams ;)
Resursi
Ja vēlaties izdarīt labojumus, papildinājumus, sazinaties ar mani vai rakstiet komentāros. Šis raksts ir pilnveidojams ;)
Profesora Eduarda Kļaviņa lekcijas
Attēli: Wga.hu, wikipaintings.org, u.c.
T. Kačalova "Mākslas Vēstures Pamati I", izdevniecība "Zvaigzne", 1976.
T. Kačalova "Mākslas Vēstures Pamati I", izdevniecība "Zvaigzne", 1976.
Amatniecība zaudēja savu spēku, spēkā stājās jauni tiesiskie likumi- sabiedrība arvien vairāk demokratizējās, aristokrātija zaudēja spēku un dominēja buržuāzija.
Mākslas dzīve sāka līdzināties Holandes modelim. Arvien mazāk mākslinieku strādāja galmiem, dominēja brīvais mākslas tirgus- tieši tāpēc radās tāda daudzveidība. Ap 1800.g. mākslinieka pašapziņa cēlās. Radās idejas par mākslinieku kā garīgo līderi, ģēnija kults. Tāds, piemēram, bija Žaks Luijs Davids (1748-1825), kurš bija ne tikai franču klasicisma mākslinieks, bet arī kultūras darbinieks, kurš bija pirmais meistars mākslas vēsturē, kas ar savām gleznām mobilizēja sabiedrību uz revolucionāru cīņu un ir uzskatāms par XIX gs. reālistiskās glezniecības tiešo priekšteci. Mākslinieki ar savu produkciju radīja savdabīgu reliģiju- veidojās sabiedriskie muzeji- mākslas tempļi, pirmie izdevumi, kas specializējās tieši uz mākslu. Viss kļuva brīvāks, taču mākslinieks tai pat laikā kļuva atkarīgs no tirgus.
19.gs. attīstās visi jau agrākzināmie mākslas veidi, vairāk stājmāksla, stājglezniecība kļuva par laikmeta dominējošo žanru. Dekoratīvo mākslu nozīme kritās, tās bija mazāk radošas, ne-novatoriskas, faktiski pagrimst, jo, lai arī tā bija daudz, tā bija tīri amatnieciskā līmenī. Grafikā sastopamas gan stājgrafikas, gan lielā skaitā grāmatu ilustrācijas. Populāras joprojām vecās tehnikas + litogrāfija.
Tēlniecība piedzīvoja lielākas grūtības, jo tā nebija tik pieprasīta.
Tematika ļoti dažāda. Kā kopīgu attīstības tendenci var minēt mimēzi, jeb vēl lielāku tieksmi tuvināties vizuālajai realitātei.
Dž. B. Tiepolo Frīdriha Barbadosas un Burgundijas Beatričes kāzas 1750. Piemērs no pagātnes |
Ž. L. Davids Napoleona kronēšana 1808 |
19.gs. mimēze sasniedz savu augstāko punktu, tas saistīts ar zinātni. To ļoti stingri mācīja akadēmijās. Tas bija arī fotogrāfijas izgudrošanas laiks. Ap 1940.g. foto sāka izplatīties vairāk.Fotogrāfija un māksla savstarpēji ietekmējās- fotogrāfi tiecās savus foto radīt mākslinieciski vērtīgus.
Filips Oto Runge Hilsenbekena bērni |
Sers Džons Everets Milejs Kristus vecāku namā (galdnieka darbnīca) |
19.gs. izplatītākie bija žanri, kas tā vai citādi saistīti ar realitāti.
- ainava
- animālijas
- sadzīves žanrs
- vēsturiskais žanrs!
- klusā daba
- interjera glezniecība
Tā laika stili:
- Klasicisms
- Romantisms
- 19.gs. reālisms
- Bīdermeiera virziens
- Akadēmiskā māksla (atdarina pagātnes stilus, historisms)
Materiāli visumā tradicionāli, bet koks zaudē nozīmi. Eļļas krāsas sāka ražot rūpnieciski, arī saistvielas, audeklus. Freskas joprojām izmanto, taču vairāk tieši Eiropas dienvidos.
Ārkārtīgi attīstās akvarelis, kas iegūst patstāvīgas tehnikas statusu, tas vairs nav vienkāršs zīmējuma kolorējums, rodās t.s. "akvarelisti".
Enkaustiku vairāk izmantoja dekoratīvajā glezniecībā. (?)
Daudz zīmējumu, sevišķi ar grafīta zīmuli, arī ar tušu. Izplatīts kokgrebums, kuru lieto ilustrācijās un presē līdz gs. beigām. Lielu popularitāti iegūst litogrāfija.
Tēlniecībā populārs marmors, bronza. Gs. vidū radās betona lējumu tēlniecība.
Galvenās nacionālās skolas:
- Francija- līderis
- Vācija- izvirzās noteiktos posmos un virzienos (romantisms)
- Lielbritānija- sevišķi gs. I trešdaļā, gs. vidū konservatīvāka
- Itālija- zaudē pozīcijas. Klasiskās mākslas krātuve
- Spāņu skola- provinciāla (atskaitot Goiju)
- Flāmu, holandiešu sk.- arī zaudē nozīmi
- Skandināvija- lokālo skolu sākums
- Tas pats attiecas uz ASV, D-Ameriku- pārvarēta ievestā baroka tradīcija, seko Eiropas jaunākajai modei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru